I dit 3-mands sjak skal du i løbet af Sværdkampen samle point sammen ved at gennemføre 5 forskellige discipliner. Du kan læse mere om de enkelte discipliner nedenfor.
Dagløb
Fredag morgen bliver I sendt af sted på et stort opgaveløb med en god blanding af poster, som tester jeres kreative og håndværksmæssige evner og udfordrer jeres hjerner og muskler. I vil få rigeligt mulighed for at udfolde jeres spejderfærdigheder, mens I bevæger jer rundt i byen.
Dagløbet er et byløb i og omkring den by Sværdkamp afholdes i. Posterne kan både være levende og døde, og I vil næsten altid også blive udfordret med en gennemgående opgave, som skal være løst inden i kommer i mål. Det er ofte muligt (og en god idé) at dele sjakket op, så man kan tage flere poster samtidig. Der er dog på nogle poster krav om, at man skal stille med hele sjakket.
Dagløbet er bygget over det tema som Sværdkamp har, og posterne har tit navne som relaterer sig til temaet, men lad dig ikke snyde… Det er ikke altid lige let at gennemskue hvad posten går ud på.
Hemmelig opgave
Ved aftenstid afsluttes dagløbet, og I får udleveret en hemmelig opgave. Dette er en større håndværksmæssig opgave, som plejer at tage det meste af natten at lave.
På den hemmelige opgave har du rig lejlighed til at lufte din indre gør-det-selv-M/K, eftersom der ofte bliver brug for alle dine færdigheder inden for håndværk og kreativitet. Omkring kl. 18 om fredagen afsløres hvad den hemmelige opgave går ud på, og så er det ellers i gang med værktøjet. Opgaven fremstilles i en kombination af medbragte og udleverede materialer, og under afsløringen vises en prototype og gives information om pointgivning mv.
Den hemmelige opgave skal afleveres lørdag morgen, hvor den næste disciplin starter. Inden da skal I dog først lige ud på et mindre natløb, så det gælder om at prioritere sin tid grundigt, så der både bliver plads til opgave, natløb og en smule søvn (det sidste er det ikke alle der gør!).
Gennem tiden er der blevet produceret så forskellige ting som picnickurv i letmetal, rygsæk med træramme, fuglebur, vindmølle, guitar, kukur og en marionetdukke! Kyskhedsbæltet, som i dag er vandrepræmien til det bedste pigesjak, var den hemmelige opgave i 2004. Efter Sværdkamp kan man tage sin hemmelige opgave med hjem til blær og beundring eller til skræk og advarsel.
Natløb
Mens I arbejder på den hemmelige opgave natten til lørdag, skal I ud på et natløb. Natløbet varer typisk et par timer og foregår som regel i området, men I skal regne med at gå og løbe et par kilometer eller fem.
Gennem tiden har der været en række forskellige natløbstyper, og I kan aldrig vide hvad natten byder på.
O-løb
Efter en nat med fremstilling af den hemmelige opgave og gennemførsel af natløb, ville det være dejligt at kunne sove længe. Det kan I imidlertid ikke, for ca. en time efter at I har afleveret den hemmelige opgave til bedømmelse, bliver de første sjak sendt af sted på orienteringsløb.
I modsætning til de andre discipliner skal orienteringsløbet gennemføres enkeltvis, således at hvert sjakmedlem løber et o-løb hver. O-løbet kan være ganske traditionelt med et antal poster på et almindeligt o-løbskort, som skal tages i rækkefølge hurtigst mulig.
Det kan imidlertid også være et mere utraditionelt o-løb fx efter gamle kort, højdekurvekort, luftfoto eller andre alternative korttyper. Dog vil det altid være en rigtig god idé at medbringe et kompas, og at man kan finde ud af de basale orienteringsfærdigheder.
Hvis du har brug for at træne dine o-løbsfærdigheder inden Sværdkamp, så anbefaler vi, at du deltager på Sølvøkseløbet.
Forhindringsbane
Efter o-løbet bliver I sendt ud på forhindringsbanen, som skal gennemføres sjakvis. Det gælder om at gennemføre forhindringsbanen hurtigst mulig, men det er ikke nødvendigvis dem med de hurtigste ben som vinder alligevel. Forhindringerne er nemlig ikke kun traditionelle forhindringer, som man kender fra militæret eller andre steder, men også forhindringer som udfordrer hjernen, samarbejdet og andre mere bløde kompetencer. Det er ofte også muligt at indkassere en tidsstraf undervejs, hvis man misser en forhindring, så der er mange faktorer der spiller ind.
Når I har gennemført forhindringsbanen er der mulighed for at komme i bad og slappe af, inden banketten om aftenen. Kiosken er åben for salg af øl og vand, og nogle år kan man også være heldig at købe hotdog! Mange sjak benytter dette tiltrængte pusterum til at hyggesnakke med de andre sjak, men der er også mange der tager sig en velfortjent lur, inden det går løs om aftenen.
Banket
Efter alle disse discipliner bliver der disket op med lækker mad, baren åbnes og musikken spiller.
Søndag morgen bliver I vækket med morgenmad og avis ved teltet.
Arrangementet afsluttes søndag formiddag med at det vindende konkurrencesjak bliver adlet med riddersværdet, det bedste oldboyssjak får slag med ridderskjoldet, og det bedste pigesjak iføres kyskhedsbæltet.